Om Daniel
Daniel er uddannet basbasunist fra Musikkonservatoriet og er nu i gang med endnu en uddannelse, denne gang som Komponist og musikpædagog. Daniel har tidligere haft vikariater som basunlærer og dirigent for blæserensembler ved hhv. Odenses og Vejles musikskoler og har derigennem fået en stor interesse for undervisning af både begyndere og dem længere henne i forløbet. Ved siden af studierne spiller han i, skriver og arrangerer for flere både rytmiske og klassiske konstellationer og har assisteret i Odense Symfoniorkester som basbasunist. Messinginstrumentfamilien er så ens, at Daniel har mulighed for at undervise i alle messingblæsere fra trompet og ned til tuba (dog ikke valdhorn, som har andre tekniske aspekter).
Om undervisningen
Daniel meget op i at lave musik i stedet for bare at spille noder. Det vil sige et stort fokus på det, som ikke står der, og hvordan man skal tolke det, der står, ud fra den stil, man spiller i. Daniel bruger i messingundervisningen mange principper fra Arnold Jacobs med fokus på sangbarhed og god vejrtrækning. Daniel tror på tre grundsten for undervisningen:
1. Hygge (da vi skal jo gerne have lyst til at lægge tiden i det)
2. Arbejdet mod et solidt teknisk fundament (da vi så har mere overskud til at lave musik uden at tænke over hvordan vi får instrumentet til at makke ret)
3. Overblik over musikken (vi skal ikke kun ‘læse højt’ men forstå hvad vi ‘siger’).
Ift. hørelære og teori går Daniel meget op i det, man kan bruge i sit musikervirke, så interval-, akkord-, og funktionshøring kommer i hovedsædet. Alt dette er dog helt skræddersyet til det eleven skal bruge det til og er ikke ud fra én fast lærebog. I undervisningen bruger Daniel mange eksempler fra ‘den virkelige verden’, både den klassiske og rytmiske. Dette ud fra en egenoplevelse af at have været på udebane i det øjeblik, høringsøvelserne kom væk fra klaveret.
Den første lektion
I kommer i alle tilfælde til at bruge noget af den første lektion på at snakke om, hvor eleven er, gerne vil kunne, og hvor meget der kan øves, og så sætter Daniel ambitionsniveauet efter det. For begynderinstrumentalister starter I med, hvordan man holder instrumentet, og hvordan man sidder, når man spiller. Dette er for at undgå skader længere henne ad vejen, da alle instrumenter uundgåeligt kræver mange repetitive bevægelser, når de spilles. På messingblæs kommer eleven i 90% af tilfældene allerede i den første lektion til at kunne spille de første par toner og måske endda små melodier. Dette afhænger dog helt af eleven, da nogle fundamenter bare tager længere tid at støbe end andre. For mere øvede elever tager undervisningen udgangspunkt i, hvor eleven er, og hvad vi gerne vil med musikken. Her har Daniel et væld af øvelser, som eleven vil kunne mærke effekten af allerede efter den første lektion. For klaverelever kan eleven allerede efter den første lektion spille et nummer efter noder, finde rundt på instrumentet i nogen grad og have en god håndstilling.